...

søndag 16. mai 2010

Sunnmørsknappen min


 No skulle vi alle ha vore i konfirmasjon, men dei to som helste til alle i går, er heime. Vi stod påkledde og klare til å reise ut døra, når lillebror plutseleg ropte. Vi hasta ut på do, og stakkaren kasta opp noko voldsomt. Mor og barn i bunad og nystrokne skjorter. Eg vart temmeleg varm før det heile var over. Vi sende dei to andre ut døra for å rekkje ferge, medan mamma og lillebror fekk av seg finstasen. Dette er ikkje noko unormalt for oss rundt 17. mai. Minstemann har vore sjuk 2 av 4 nasjonaldagar i sitt liv. Men heldigvis, han er pigg no etterpå. Han har fått i seg litt kokt vatn, og har farge i kinna igjen. C`est la vie. Men han er veldig lei seg for å gå glipp av festen. Eg prøver å trøste med at han sikkert er frisk igjen til i morgen, men panna er veldig varm. Tusen takk for alle fine helsingar på innlegget i går. Det er så godt å lese! :)
Så i staden for konfirmasjonsfest, blei det blogginnlegg på meg. Og i dag har eg festa på meg, og teke av meg, Sunnmørsknappen min. Han har vore oldemor sin, og ho fekk han nok i andre halvdel av 1800-talet. Eg har googla bilder av den nye, og ser at der er ulikheiter. Eg er så glad i denne eignaluten min, og livredd for å miste han! Men eg brukar han til bunaden nokre gongar i året. 





Er ikkje han vakker vel? :)
Skodda held på å lette her, og sola skin nesten gjennom skylaget. Det ser ut til å bli ein fin dag, trass i dårlege meldingar. Krysar fingrane for at heile Norge får best mogeleg vèr i morgen!

Ynskjer dokke alle ein vakker søndag!

Elin

28 kommentarer:

  1. Hei gode Elin♥
    Neeei!Så kjedelig!
    Stakar liten venn...
    Vondt å lese om hans astma og allergi!
    God bedring til lisje prinsen♥

    Nydelege bilder,Elin..
    Forstår godt du er redd for Sunnmørsknappen din..Så vakker!

    Ønsker dokke ein god søndag og 17.mai♥
    Klem frå Astrid:)

    SvarSlett
  2. Så vakker -og så nydelige bilder!

    Et flott arvestykke som nok rommer masse gode minner! Skjønner du er redd for den! Men veldig kos å ha i bruk!

    Nyt en flott 17. mai (håper dere alle er friske)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  3. ups.... kor dumt
    og så trasig når våre kjære små blir sjuke -- greit det skjedde hjemme og ikkje på tur innover...
    Håper dere to får ein fine dag
    Smil fra monika

    ps... kor fine den va sunnmørs knappen din ;)
    skulle hatt ein slik ein eg og

    SvarSlett
  4. Hei Elin! :)

    Uff, så kjedelig at minsten vart dårlig :( Håper det går fort over igjen! Håper han føler seg betre til i morgen, så dere kan feire litt 17 mai :)

    Her regner det faktisk i dag. Har vert fleire vakre dagar med sol no, men jammen meg vart det regn no før 17mai. Så eg har brukt dagen med å male.. ;) hehe. Greit å få unna sånt i dette været. Håper berre ikkje at det er alt for fuktig i været.

    Ønsker deg og dine ein vakker 17mai! Kjempe lekre bilder, som alltid ;-)

    Godklem til deg!

    SvarSlett
  5. Så utrolig vakker ;-)
    Ha en flott 17 mai.

    SvarSlett
  6. Huffa stakkar liten. Elias var sjuk i 5 dagar, kansje ikkje så stor trøst. No er det Amalie som har hatt feber i 3 dager og vi krysser fingrer for at ho blir frisk til 18 ,da skal ho til Bjørnsund på leir. Dokke får prøve å nyte litt sola og vere glad dokke ikkje hadde kommet lenger enn i døra :) Hils Konfirmantfam fra oss, er det ho yngste som blir konfirmert no ? klare ikkje å følge med ;) KLEM ♥ MILLA ♥

    SvarSlett
  7. Og du,sunnmørsknappen din var bare så nydelig.Må være arti ha et så fint minne.Du må passe på så du ikke miste han.Nydelige bilder du har tatt av den. Ha en strålende helg videre. Klem

    SvarSlett
  8. Dette innlegget skulle egentlig komme først,men det gikk litt fort i svingan. Jeg skrev: Stakkars guten din, skjønne godt han bli lei seg,vil jo være med på fest han også. Men sånn er det bare noen ganger. Stakkars liten..Håpe sola skinn på dokker å at han bli fort frisk igjen. Ha en fortsatt strålende helg.Klem

    SvarSlett
  9. Stakkar lille mannen da. Får virkelig håpe han er fris til i morgen da. For en skatt du har arvet. trur nesten jeg hadde tord å bruke den. Aldeles nydelig. Den må du passe godt på Elin.

    Klem anita s

    SvarSlett
  10. Å så trasig for deg og vesleguten, men som du seier slik er no livet, og ungar vert fort sjuke, men heldigvis fort friske att også.
    Så nydeleg Sunnmørsknappen din er, eit verkeleg mesterstykke og ikkje rart du er livredd for å missa den. No skal eg ta fram bunaden min, eg har Hardangerbunad, og skjørta og forkleet må strykast. No er det berre vel ein månad sidan sist eg brukte den i barnedåp.
    Ønsker deg ein fin 17.mai og kryssar fingrane for fint ver.
    Klem fra Sigfrid

    SvarSlett
  11. så leit og høre om lillebror, ja det er ingen kjekk tid for astmatikere nå som det setter i gang for fullt, bank i bordet minsten her har ikke hatt anfall siden vi var på sykehuset tidligere i år-
    Håper han blir fort bedre og kan kose seg sammen med dere på nasjonaldagen i morgen.

    Nydelig sølje, Elin-

    Takk for gode ord på bloggen min

    Klem fra Eli

    SvarSlett
  12. Stakkars liten som går glipp av festen, men godt han kom seg litt til hektene igjen! God bedring til ham!

    Jeg har også en slik sølje som deg, men vet ikke om den er heeelt lik den du har, må sjekke det nå.

    HJåper dere får en fin og frisk 17mai og at solen kommer helt igjennom skylaget!

    SvarSlett
  13. Nej hvor er det synd for lillebror og dig selfølgelig.
    Vi har selv både astma og allergi i familien.
    Så må dere tage det rolig og stille idag og håbe på at dere får en dejlig dag imorgen.
    Vi oplevet med vores astma søn at når han blev opstemt og glædet sig til noget kunne han godt få det sådan som din søn.
    Det samme med mit barnebarn.

    God bedring og ønsker dere alle en dejlig 17.maj.

    Hej fra Lisbeth i Danmark

    Ps.: Hvor er den ualmindelig smuk din sølje.

    SvarSlett
  14. Vart nesten på gråten..
    stakkars vesle gut (og stakkars deg også)
    Fole å glede seg til fest og ikkje få fare..
    Vonar han raskt blir god att..

    god betrings klem

    SvarSlett
  15. Ps: Sunnmørsknappen din er flott!

    Eg har nok ein eldre modell.
    Rosetten med stein er der ikkje,
    men steinen er i den nederste ovale delen..
    Sikkert eldegamal min, arva den etter eldste syster til pappa. Ho hadde arva den frå si farmor. Så opprinneleg er det oldemor mi som har hatt den. Spennande med slike detaljar. :-)

    SvarSlett
  16. Å men stakkars liten da!! :( nå synes jeg synd på ham. Er så vondt når de små har det vondt. Syk 2 av 4 nasjonaldager ??! Nei, gå du hjem! Nå krysser jeg alt jeg har her og håper han blir frisk som en fisk til imorgen tidlig! ;)

    Å neida, vet du..rett etter at jeg skrev til deg imorges om alt jeg skulle gjøre, så styrtregnet det!! :(
    Nesten litt troll i ord det der:(
    Så vanvittig kjedelig(bokstavelig talt). Men så ringte noe venner av oss og sa de stakk hodene innom, så da satte jeg på kaffen og satte igang vaffelpressa istedet. Koselig var det :)
    Selv om det regner ute, og håpet svinner hen litt her..så prøver jeg å se optimistisk på det angående vær imorgen. Uansett..barnas dag, da må man smile og holde ut uansett vær! ;)

    Nydelig sunnmørsknapp Elin:) Du har slike vakre skatter du;)

    God klem fra Line

    SvarSlett
  17. Lekre bilder ♥

    Ha en herlig flott 17.mai Elin ♥

    Kose dere alle sammen :))

    Klem :))

    SvarSlett
  18. Uff då, så trasig. Stakkars lillebror. Får håpe han kan verte frisk nok til å få med seg litt 17.mai-steming i morgon i alle fall då.

    Flotte Sunnmørsknapp du har. Er så kjekt med sånne arvestrykke som bringer med seg tradisjon og gode minner. Var utruleg flott og spesiell den der.

    Ha ein flotte søndag vennen.
    Klems

    SvarSlett
  19. Hej Elin, tak for dit indlæg på min side.

    Jeg er norsk, født og opvokset i Oslo.
    Men rejste til Danmark for at gå på interiørakademiet da jeg var 20år, mødte min daske mand og blev her.
    Har bodd her i 40 år, de sidste 9 år i Nordjylland så føler at jeg er tæt på Norge...:-o)

    Hej igen fra Lisbeth

    SvarSlett
  20. Hihi, jeg mente min DANSKE mand.:-)

    SvarSlett
  21. Takk for det!
    Ja jeg har ikke vært så ivrig i det siste, men jeg er stadig inne å kikker på de flotte bildene dine.
    God bedring og God 17 mai til dere også!

    mvh Gry

    SvarSlett
  22. Stakkars lillegutt! Håper han blir pigg igjen til i morgen! Det er jo barnas dag for alle penga, det!

    Sunnmørsknappen din var utrolig fin! Skjønner godt hvorfor du er glad i den! Vakker!

    God bedring!

    klem, camilla jin

    SvarSlett
  23. Uffameg, Elin, stakkars minsten... Håper han blir fort frisk, så han rekker 17.mai-toget i morgen!! Nydelige bilder av knappen din;-) Hørtes deilig ut med turen din ned fra fjellet - blir godt med litt grønt og vår nå! Håper det blir en gooood 17.mai hjemme hos dere i morgen! Jeg har også funnet fram tjukke gensere, pledd og skinnfeller til i morgen - da skal peisgropa innvies for sesongen - hvis det ikke blir regn igjen, da... Klem, Laila

    SvarSlett
  24. God bedring til lille prinsen, trist å bli syk. Bunadsknappen den var nydelig. Selv har jeg arvet bunaden min etter mormor. Hun giftet seg i den :) så den betyr noe helt spesielt for meg :) Ønsker deg en flott 17. mai, og håper prinsen blir frisk igjen til i morgen :)

    SvarSlett
  25. Huff, stakkars liten, håper det går bedre med han ♥ ønsker han god bedring. Nydelig Sunnmørsknappen din ♥ og nydelige og flotte bilder du viser… Ønsker deg og dine en riktig fin 17. mai feiring. Stor klem fra Mette

    SvarSlett
  26. Uffameiii... så synd.
    Stakkars liten som er så plaget !
    Leste her om dagen om en ny sort allergimedisin som skulle være så fantastisk.
    Håper det også vil bedre seg med åra når det gjelder astmaen. Når man får astma som barn, vil de ofte vokse det av seg etterhvert.
    Håper han blir bedre til i morgen så han kan være med på 17 mai-feiringen.
    Klem

    SvarSlett
  27. Godmorgon Elin!
    Så tråkigt för din lillebror hoppas han mår bättre på nationaldagen.
    Vilket vackert smycke du visar!
    Nu önskar jag dig en bra måndag och en underbar dag i morgon och hoppas att solen skiner över er när ni firar ert vackra land!
    Grattis Norge!
    Kramar Raina

    SvarSlett
  28. Hei ♥

    Takk for tipset , når du skrev det så kom jeg på Åhlens jeg oxså!! :))) Og på MOA må en jo en tur innimellom , så det passer jo bra ♥

    Ha en herlig 17.mai :))) Klem :)

    SvarSlett

Kommentarane gir næring til min kreativitet! TUSEN takk for at du lyser opp kvardagen min!