...

fredag 14. mai 2010

Nytt, gamalt spisebord på kjøkkenet



Når lillemor i huset var baby, noko som blir snart ti år sidan, hadde vi eit gamalt langbord med kuleføter på kjøkkenet. Men på grunn av mykje mottehol og ujevnheiter, fekk eit IKEAbord i bøk heller kome inn til oss. Mottehola var nemleg konstant fyllde med barnegraut, youghurt osv.osv. ;) Det gamle bordet har vore lagra ulike stadar. Eg prøvde til og med å selge det for ein del år sidan. Men eg visste at eg ikkje ville gje slepp på det, og trakk annonsa. Og NO var tida plutseleg inne til å gje det ein ny sjanse. Men skadane i plata på toppen var blitt større, og eine foten på det hadde løsna. Eg har ikkje sparkla det. Eg vil gjerne at aldersteikna skal vise. Men eg har fylld mottehol og hakk med måling. Tre strøk med grunning, og eitt med oljemåling, glans 90. No står det igjen på heidersplassen på kjøkkenet, og skin som ei sol :) Det er så blankt, at himmelen utanfor speglar seg i bordet gjennom glasruta. Eg har hengt lysekruna mi over det, men har sett meg ut nokre andre lampar eg har lyst å ha der. Men det må bli etter litt sparing... Bordet vi har hatt siste åra er solgt, og har fått seg ein ny, god heim :) Eg blir så glad i tinga mine, at eg har visse problem med å skilje meg frå dei... Neste prosjekt er å få slipt ned benkeplatene på kjøkkeninnreiinga. Viss sola har tenkt å vere litengrand til stades framover, trur eg vi kan klare dette sjølve. Men sist slipte vi henne inne, og DET blir ikkje gjort igjen!!! Finstøv over heile huset...  






På siste bildet sitt eg i slagbenken og fotograferer :) Vurderer å ha eit lyst trekk på denne no når sommaren snart er her. Håper at du kosar deg i maidagen! Høyrer at Nord Norge skal få varmerekord på den syttande? Trur nok vi er litt for langt sør til å nå i varmen frå Russland, så eg får fortsetje å gjere klar bunadane våre :)

Ynskjer deg ein fortsatt flott fredag, og ei vakker helg!

Klem frå Elin



24 kommentarer:

  1. Sier du det, skal vi i nord få varmerekort? Hørtes jo herlig ut! Er deilig ute nå også, har bare en liten pause fra maling av gjerder for å kikke innom hos deg.

    Veldig flott bord! Det kan du være stolt av å ha i ditt eie. Så nydelige utskjæringer og detaljer, man kan lett se at det er gammelt og flott. Du har virkelig gjort en god jobb med det, og for noen lekre bilder også!! Blir nok fint med lyse puter i slagbenken nå til sommeren. Flott kjøkken du har.

    SvarSlett
  2. Heia.

    Så fint det ble, koselig du har det. ;o)

    Ja men synes nå varmen har kommet seg i dag jeg, mye bedre i dag enn det har vært før i uken. Så det blir nok litt bedre vaffal. ;o)

    Ha en flott helg.

    Klem Simone

    SvarSlett
  3. Å det vart fint..
    Flott bord - får vere glad du ikkje har selgt det..
    Ha ei nydeleg helg!

    Vonar varmen held... :-)

    SvarSlett
  4. So fint bord!! Og kjøkkent ditt er jo kjempekoseleg!

    Ja dåke er heldig i nord-varmast på 17 mai! Nyt det☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  5. Lekkert bord..
    Så moro å kunne ta frem en gammel kjær skatt!

    SvarSlett
  6. nydelig bord elin!!

    ønsker deg en god helg

    klem beate

    SvarSlett
  7. Åååh, så lekkert, nå fikk jeg stor inspirasjon til å gå igang med mine bord... 3 stykker skal pusses og slipes og males hvite :)
    Nyyydelig bord og for ett vakkert kjøkken du har!♥
    Ja, her på østlandet er det meldt overskyet og regnbyger.. finere er meldt den 18, jaja.. bunaden er funnet frem her ja :)
    Kose deg masse i helgen lille venn!♥
    Varme klemmer fra meg
    Anki

    SvarSlett
  8. SÅ utrolig lekkert!! Og det kjøkkenet ditt da, *dån*, jeg vil også ha slikt!! ;)

    SvarSlett
  9. Så nydelig bord!! klart det må få komme på plass igjen når barna ikke lenger stapper sprekker med mat ;) Vi har også ett bordprosjekt gående og det skal bli fint med familievennlig og stilfull variant av kjøkkenbord ;)

    Håper dere får en strålende helg og 17. mai. her ruller grå skyer opp og de som kan det sier at det skal komme mye regn i morgen :(


    klem

    SvarSlett
  10. Så nydelig, kjøkkenbord med sjel! Jeg kjøpte nytt spisebord for to år siden, skulle liksom ha et mer praktisk, men fant meg aldri helt til rette med det. Så da var det bare å bære inn igjen det gamle! Skal aldri mer selge de gamle fine tingene mine, det jeg har solgt angrer jeg bittert på, snufs!

    Fine urskivebilder, jeg har noen gamle ur etter bestefar og onkel, er veldig glad i dem!

    Ha en nydelig kveld!

    SvarSlett
  11. Selvfølgelig skal det spisebordet stå akkurat der hos deg, det gir hele rommet sjel og historie:-) God 17.mai til deg og dine, håper vi slipper unna snø, i hvert fall;-) Klem, Laila

    SvarSlett
  12. Hei Elin:) stikker innom for å ønske deg en fin helg, og en varm og vakker 17.mai :)

    God klem fra Line

    SvarSlett
  13. Det vart virkelig LEKKERT med det nye-gamle bordet! Håpe dokke får ei flott helg og kjekk 17.mai feiring! Klem fra me!

    SvarSlett
  14. Mål og meining14. mai 2010 kl. 21:35

    Hei igjen, Elin.
    Eg er så enig med alle over her: for eit flott bord! Kor bra at du har teke vare på det!

    Ja, i dag har det vore "stryke-bunadskjorte-dagen" i denne heimen, og du verden kor godt det er når det er gjort. No kryssar vi fingrane for ein flott dag på måndag.

    Eg ynskjer deg og familien ein flott nasjonaldag!

    Klem, Regina.

    SvarSlett
  15. Nydelig lysekrone og et vakket bord:-) Kjøkkenet ditt ser ut til å være en riktig så koselig plass:-)

    God helg til deg også!
    klem

    SvarSlett
  16. JUHUUUUUUuu:) SÅ fint et bord.. EN RIKTIG NYDELIG SKATT!! Heldig du er.. for det bordet og det nydelige kjøkkenet ditt.. I LOVE IT!!!!

    Kos deg i ditt NYDELIGE hjem!
    God 17 Mai helg ;)
    Klem S

    SvarSlett
  17. ÅÅÅ for eit nydelig bord, har eit som står i kjelleren og venter på å bli malt :) Krysse fingrer for at fineveret fortsetter :) KLEM ♥ MILLA ♥

    SvarSlett
  18. Kjempeflott bord. Det var nok meningen at du skulle beholde det. Tusen takk for hjelpen med klokkeknottene, de er nå bestilt hos Sanselig Interiør :) Ønsker deg en fin helg :)

    SvarSlett
  19. Fantastisk nydelig bord! Håper det kommer et varmeblaff fra Russland mot dere på Vestlandet også! Her i Trøndelagen er det meldt varmt med innslag av nedbør til norges bursdag. Så det spørs om bunaden blir beholdt på hele dagen...

    klemmer, camilla jin

    SvarSlett
  20. For et herlig kjøkken! Dette likte jeg kjempegodt. Nydelig bord, flott svung på stolbeinet. Lampen er bare kjempestilig!
    Jo dette var skikkelig kos..

    Nyt vakre maidager og fin 17. mai!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  21. Først må jeg igjen si at bildene dine er så utrolig fine... skjønner ikke helt hvordan dere får dette til jeg...

    Så utrolig flott bord du har fått deg... passet perfekt i i det fine kjøkkenet ditt Elin...


    ønsker deg en fin 17 mai helg.. spådd regn her på den store dagen (O=)

    SvarSlett
  22. Hei Elin,jeg blir også glad i ting rundt meg.En koslig historie om bordet ditt,å så fint at det fikk en ny sjanse i det nydelige hjemmet ditt. Du er så flink til å styre å stelle å ordne å fikse. Ønsker deg å familien din en nydelig 17.mai å ønsker at sola skinner på deg :-) Klem

    SvarSlett
  23. For en flott blogg du har her! Også så fantastiske bilder du tar, utrolig flotte! Her var det mye inspirasjon å hente.
    Jeg legegr meg til som følger, for her kommer jeg gjerne tilbake.

    Klem fra meg.

    SvarSlett
  24. For eit flott bord! Det gjorde seg godt med måling med høg glansgrad!
    Bra jobba! :)

    SvarSlett

Kommentarane gir næring til min kreativitet! TUSEN takk for at du lyser opp kvardagen min!