...

tirsdag 18. mai 2010

Oliventre-informasjon :) Kan du tilføye noko?


Då var fridagane over, og ein må trø igang kvardagen igjen. Eg for min del har lillebror heime i dag også, men han ser veldig pigg ut :) Eg hadde meg ein runde her i går med støvsugaren, og ser at eg stadig oftare må fixe rundt oliventrea mine. Dei blomstrar heile tida, og ruskar til golvet rundt krukkene. Eg får spørsmål frå folk som kjem innom om stell. Og i dag har eg lest meg litt fram på nettet om desse trea. Sånn til å byrje med kan du trykkje HER for informasjon på Wikipedia. Men om stell av trea, leita eg på diverse nettforum. Trea trivst absolutt best ute. Dei skal ha mykje lys, og bli gjennomvatna når dei treng væske. Men dette skal ikkje skje for ofte. (vag forklaring?) Mine to som står inne, har fått ein liter kvar ein gong i veka til no. Eg ser at skudda legg seg ned i toppen av trea når dei vil ha vatn. Men som sagt, mine har vore inne til no, og har varmare og tørrare luft rundt seg enn dei nok setter pris på. Mine tre er ca. 80cm. Oliventre vil helst stå ute, og vil ha mest mogeleg lys. Når hausten kjem, mot vinter, er det smart å ta dei inn, dei likar ikkje trekk og vind! Trea kan tole ned mot 15 minus, men eg veit om mange som mista trea sine i vinter p.g.a. kulden. Frå oktober/november bør dei stå kaldt (ca. 5-15 grader). Vatnast og tørkast heilt ut før neste vatning. Dusj over trea ofte. Plantelys døgnet rundt, hvis muligheit til det. I april kan trea settast inn i huset. Ompottast - ca. 5 cm større potte i diameter - ikkje større i høgda. I mai kan man byrje å sette dei litt ut, men ta inn til kvelden. I juni er faren for nattefrost over, og då kan dei stå ute heile døgnet. Du kan få bær etter nokre år, men er avhengig av at treet blir pollinert. Nokre tre gjer dette sjølv, men dei fleste treng eit anna tre rundt seg for at dette skal skje. Det er visst dårleg informasjon om slikt når ein kjøper trea?

Mine to oliventre skal ut i hagestova. Men dei ser ut til å trives heilt fint på kjøkkenet til no. Men eg gir dei mykje vatn. Eg kjøpte mine på Mester Grønn (?) trur eg. Men eg veit at Plantasjen også har solgt slike i det siste. Eg prøvde å få tak i i fjor haust, men fekk då beskjed om at desse helst vart solgt på våren. Veit ikkje om dette stemmer. Det var litt enkel informasjon om oliventre! Viss du har gode tips eller råd, eller er TOTALT uenig med det eg har lest meg fram til, så ver snill å leggje att informasjon under innlegget her! Det er slik vi lærer! :) På førehand takk!







Zinktønnene mine er frå House Doctor


Ynskjer alle ein fin fin tysdag!

Elin 

23 kommentarer:

  1. Tusen takk for nyttig informasjon. Jeg må innrømme at jeg er littegrann usikker på om jeg kjøper et ekte eller et uekte tre selv. Men det hørtes jo ikke altfor vanskelig å stelle dem heller da, etter det du skriver. Så, kanskje ;)
    Godt at lillebror begynner å bli bedre!

    God klem fra Line

    SvarSlett
  2. så bra at lillebror er på bedringens vei :) ikke kjekt å være sjuk på sånn en dag..

    jeg har et oliventre inne..og det går bra..men det skal ut etter hvert :)
    jeg har et som jeg har hatt i flere år..det står ute om sommeren og om vinteren setter jeg det inn i garasjen :)


    jeg har lyst på noen store oliventre..kanskje jeg detter over et tilbud en gang..?? ;)

    ha en fin dag Elin!!!
    klem Anne♥♥♥

    SvarSlett
  3. Å takk for informasjon :)
    Jeg har SÅ lyst på ett oliventre, de er jo så flotte!

    Nydelige bilder♥

    Ha en finfin Dag,
    Klemmer fra Jatte♥♥♥

    SvarSlett
  4. Jeg anskaffet mitt første i forrige uke og er sååå fornøyd. Takk for info -jeg trenger alle tis for å beholde det lenge!

    Lykke til :)

    Ha en flott dag!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  5. Hei ♥

    Lekre bilder :)) Tar til mej all info jeg kan få ♥ Takker :))

    Ha en herlig dag og håper lisjeprinsen kommer sej til hektene igjen :))))

    Trudeliu...:)

    SvarSlett
  6. Så flott du la denne informasjonen ut, jeg har så lyst på et kikkelig stort oliventre, men har ikke turt siden de er så dyre og jeg ikke akkurat har grønne fingre... Kanskje jeg skal ta sjansen nå?!

    Nydelige zinktønner;-)

    SvarSlett
  7. Masse god informasjon☺
    Mitt oliventre klarte seg ikkje gjennom vinteren :( Har heller ingen god plass å lagre det om vinteren so tørr ikkje prøve på igjen med nytt. Er utruleg fine trær so har veldig lyst på..lurer på å kjøpe eit kunstig eitt, men det er ikkje det samme..
    Har slike tønner eg og, men dei er kjøpt på KID☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  8. takk for info!
    så fiiiine bilder
    klem

    SvarSlett
  9. Takk for nyttig informasjon !
    Jeg kjøpte et stort oliventre i fjor som sto ute på verandaen heile sommeren til langt ut på høsten. Det trivdes godt og så fint ut. Men når det ble litt kaldt flyttet jeg det inn i hallen og da begynte det å miste bladene. Tror kanskje det ikke tålte trekken fra inngangsdøra, den står titt og ofte oppe da hunden vår går ut og inn selv på lufteturer. Flyttet det inn i storstuen der det ikke er så varmt. Men nå ser det ganske tufs ut, tror ikke det er liv i det lenger.
    Får nok kjøpe meg et nytt.

    SvarSlett
  10. Hei, Elin! Håper du har hatt en super 17.mai?!

    Takk for nyttig info;)

    Disse sinktønnene er så fine! Har et par jeg også - men mangler oliventrærne;)

    Ha en fortsatt fin kveld!!

    Stor klem
    Anette:)

    SvarSlett
  11. Heia:) Har ikke noe informasjon å legge til her jeg, men må jo bare få si at jeg er en stor fan av olivntrær. De pynter så utrolig godt opp!!! :) Håper lillebror er bedre nå:) Klem, Nina

    SvarSlett
  12. Så flotte oliventrea dine er. du har nok stelt godt med dei. Eg veit ikkje noko om korleis eg steller slike tre. Så godt at vesleguten er frisk att.
    Ha ei fortsatt fin veke.
    Klem fra Sigfrid

    SvarSlett
  13. Heisann!
    Dagens flaks: Trur du ikkje Mester Grønn hadde tilbud på oliventre i dag då, og eg fekk tak i det siste høge til 700? Slapp unna med 350! Dei begynte å bli litt tørre i blada, men det som skal til er MASSE dagslys og vatn, so det skal eg nok fikse:)Ellers har eg ikkje so mykje å tilføye når det gjeld stell:)
    Hilsen litt kry Kristine

    SvarSlett
  14. Nydelige bilder, Elin, og takk for god informasjon:-) Jeg er håpløs med alt grønt, men klarte faktisk å holde i live et oliventre i fjor vår og sommer, men det visnet og døde utpå senhøsten... For kaldt ute og for varmt inne, tenker jeg... Jeg vet de har oliventrær ute hele året enkelte steder i Danmark, men tviler vel på om det går mange steder i Norge...? Har gått over til et kunstig ett, men det ser heller stusselig ut etter at Emerentze har plukket av de fleste bladene og olivenene;-)... Ønsker deg en god kveld og natt, Elin! Klem, Laila

    SvarSlett
  15. Hei hei.
    De er så stilige disse oliven trærne. Skal på plantasjen lørdag, håper de har sånne trær der.
    Ha en fin kveld

    Klem Tove

    SvarSlett
  16. Heia Elin!!
    Kjempe fine/tøffe bilder som alltid frå deg Elin!!
    Oliventre ja...:o) Du er jammen heldig som klare å få dei til !!
    Eg har prøvd mange ganger både ute og inne,men nei :(
    Så eg tok like godt å innvisterte i eit stort kunstigt tre eg;))) Å eg er så heldig at det er sopass fint at der er mange som trur at dette er "levande":)) Skitt på:))
    Men det er så greit det treet,eg tek det med ut utan å vere så alt for redd for det!:) Men eg skulle gjere ønske meg eit levande og:o)
    Kansje eg lærer noko her om å klare behalde dei,det hadde vore fint!

    Ha ein fin dag i sola Elin,godt at lille guten er "frisk" no!!!
    Klemmer frå meg,Randi

    SvarSlett
  17. Heisann:)
    her er en liten hilsen:)nei..nett blir ikke før 2-4 uker i den nye leiligheten...phu hu....og en 16 åring som ikke er fornøyd...
    men er nå i den gamle leiligheten og vasker ned og maler...så da får jeg tittet litt innom:)
    kjenner jeg blir litt satt ut...er liksom noe som mangler i hverdagen:):)håper alt er bra med deg...:)tiden flyr så utrolig fort...er jo snart ferie og....
    ha en fin dag min venn...
    eddaKlemmer til deg:)

    SvarSlett
  18. Jeg kan absolutt ingenting om oliventrær Elin, så jeg forholder meg i stillhet;) Bildene dine er jo derimot vakre som alltid. Håper dere hadde en fin 17 mai, selv om lillegutten var syk. Godt han er på bedringens vei. Så ble jeg litt nysgjerrig her da. Av de tingene jeg fant, hva er det du likte best? Siden du sier at du henger deg opp i litt andre ting enn de andre. Bare sånn å få stille min nysgjerrighet;)
    Ha en feiende flott dag.
    God Elinklem!!

    SvarSlett
  19. Hei på deg.

    Takk for nytting informasjon. ;o) Jeg kjøpte mitt første her for et par uker siden så vi får se. Men har vært mye i Spania å der er det jo flere jorder fullt av de, å de får ikke særlig mye vann så de tåler nok endel. Men varmen liker de i værtfall. ;o)

    Ha en super dag.

    Klem Simone ;o)

    SvarSlett
  20. Takk for mye nyttig informasjon! Jeg skal ut å kjøpe meg oliventre til terrassen, og da kommer alle gode råd til med.
    Så leit at lillebror ble dårlig da. Akkurat som om han ikke hadde nok fra før med allergien sin. Stakkars! Håper han er oppe og hopper igjen i dag!
    Vi hadde en flott nasjonaldag, og fikk med oss barnetoget til minstedamen og russetoget til russejenta. Nå er det heldigvis 8 år til 3 og sistefrøken skal feire russ. :o)

    Ønsker deg en deilig ettermiddag, gode deg!
    Klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  21. Hej svejs Elin, nu är jag här o kikar in till dig!
    Vilken vacker utsikt du har från ditt kök!!!
    Så fin blogg! Kram Annica.

    SvarSlett
  22. MMM, så Vakkert Elin!
    Er innom deg kvar gong du har eit nytt innlegg, men har blitt dårleg på å leggje att ei helsing! Men: her kjem ein ìsländsk klem til deg!
    Du är bäst!

    Gúa..:)

    SvarSlett
  23. Så fint at du har samlet denne informasjonen, jeg har så lyst på et sånt tre! :)

    Ha en fin kveld!
    Klem

    SvarSlett

Kommentarane gir næring til min kreativitet! TUSEN takk for at du lyser opp kvardagen min!