...

onsdag 12. mai 2010

Solskin i glaskarmen

VÅRSØG

No skin det sol e høgste Svealiå
No bli det vår, det kjenne e so vel
De søng så trongt kring alle dalasiå
å synnåvinn han kjem å gjer me sel.

Når sommarn kjem, da bli det fint e fjellå,
da ska e dit å hør kår bekkjinn søng,
å kliv te topps e brattast berjestellå
å vea tort å tåg å tåbærløng.

E kjenne lokt tå gras kring alle haua,
å sola skin, å bjøllåin kling så kløkt.
Å tjønninn legg så blank der e ska laua
me berg ekreng, der e kainn sol me trøkt.

Ådu, å du, kår sårt å sælt e stoinna,
når sola skin frå kvite høgdå ne.
Da væt e vår'n han e kje lenger oinna
at e får levva slik ein somar te.

Da væt e vesst at bekkjinn legg å venta
poinn kalle isa me så sval ein drekk.
- Når hausten kjem å sistkveldskløva henta,
da ska e takk for sommarn så e fekk

Hans Hyldbakk

I kveld skin sola i glaskarmen. Det varmar så godt innover golva. Men det er langt frå nokon varme ute. Kald vind. Likevel held eg på å plukke vekk ein del av vinterens pynt på hyller og på veggar. Synes det er fint med eit lettare uttrykk når det går mot sommar. Og så er det så koseleg å ta det fram att på mørke haustkveldar :) Ramma eg bygde meg for å henge opp ting i, er ganske naken. Berre nokre lykter heng att, og eit vakkert utklipp frå JDL. På kommoden står ei gamal skål, og nokre telyshaldarar. Duken er så gamal og sliten, at der er hol i han. Men eg synes han er så vakker, at han fortener å liggje framme. Peonane held ut, og står i ein vase av fattigmannssylv. Hjertet på veggen er i same utførelse. Det er så vakkert når sola treff sylvet. Akkurat som fjorden ute, glinsar det og lever i ulike sjatteringar. Heldig er eg, som kan sitje i bloggestolen min, med apparatet fullt av minner, og kose meg. I morgen er vi fri, og er vi heldige skin sola?






Og husk:  "Ådu, å du, kår sårt å sælt e stoinna, når sola skin frå kvite høgdå ne.
Da væt e vår'n han e kje lenger oinna at e får levva slik ein somar te."


Ynskjer alle der ute ein god onsdagskveld!

Elin :)


20 kommentarer:

  1. Hei hei
    Fant veien inn på bloggen din:)
    Her var det eldig koselig. De bildene du har lagt ut her var bare så fin.. LIkte speielt godt den kommoden:)

    Ha en strålende dag videre

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder som alltid :)

    SvarSlett
  3. Du kan å få sagt det :-)

    Retteleg god langhelg!!

    SvarSlett
  4. Ååå såå nyyydelig både ord og bilder Elin!!♥ Virkelige vakre bilder, likte så godt den ramma di med lykter :)
    Takk for hilsen hos meg!!♥
    Så koselig det var det bilde med ur skivene, virkelig lekkert!!♥
    En herlig helg ønskes deg kjære venn!!♥ Håper solen titter frem, her er det meldt regn, og det ser sånn ut når jeg ser ut av vinduet.. jeg må ha varme snart altså!♥
    Klemmer til deg fra meg
    Anki

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder nok en gang.blir inspirert og imponert hver gang du legger ut nye bilder:)forter meg hver gang jeg ser du har lagt ut et nytt innlegg, for å åpne bloggen din for å se.liker så godt stilen din.Elegant.klem:)

    SvarSlett
  6. Utrolig flotte bilder, Elin! Og vakkert dikt, av sambygdingen min, Hans. Sitter og nynner melodien mens jeg ser på bildene - og "stoinna på vår'n".

    Vil ønske deg ei god "langhelg", håper sola viser seg både her og der.

    SvarSlett
  7. Sukk mitt hjerte! Nydelige bilder Elin. Du har et vakkert hjem, og jeg garanterer for at jeg hadde stortivdes her:)
    Ha en flott onsdagskveld du også.
    God Elinklem!

    SvarSlett
  8. Tenk så deilig å ha langfri...gleder meg,skal kose meg med å titte inn på blogger og da gjerne inn til deg. Kjempefin komode, så fin glans i den.
    God helg til deg med en klem fra meg.
    Kirsti.

    SvarSlett
  9. Nydelige og poetiske dikt og ord, Elin:)

    Ja, vi får håpe sola kommer god nå:)

    Kos deg i blogg-stolen din, jeg sitter i mitt hjørne av sofaen
    -Man finner visst sine plasser til å blogge;)

    Ha en fin kveld videre:)
    Klem, Nina

    SvarSlett
  10. Flotte bilete nok ein gang! Jo, er kjekt å endra litt på pynten alt etter årstid. Sol og fint her og i dag, men absolutt ingen varme. Men, den må vel koma den og til slutt... Herleg med langhelg no!
    Ha ein flotte kveld du og!
    Klems

    SvarSlett
  11. En nydelig tekst, og igjen vakre bilder:) God helg! Klem

    PS. Gratulerer med tanteungen. Mange AAFK fans her i huset;)

    SvarSlett
  12. Vakker sang til vakre bilder.
    Ja, håpe at varmen kjem snart no !
    Ha ei fin helg !

    SvarSlett
  13. Vet du, jeg blir alltid helt bergtatt når jeg er innom siden din. Tenk å bo i omgivleser som dine? Både huset, interiøret og naturen rundt tar helt pusten fra meg. Skulle gitt mye for den terrassen altså:)

    Elsker forøvrig det nye sofabordet ditt:)

    Ha en herlig helg! Jeg reiser på fjellet i morgen tidlig og gleder meg veldig til å skulle på tur igjen:)

    Nyt dagene!

    SvarSlett
  14. Mona Villa Vårfrubakken13. mai 2010 kl. 11:38

    En av nine yndlingsviser, måtte synge litt for meg selv. Herlige bilder, nå har jeg vært å kjøpt mitt første oliventre Elin....ha en strålende dag...klem

    SvarSlett
  15. Vakre ord og vakre bilder, Elin!! Ditt hjem er sååå vakkert:) Ha en riktig fin langhelg, vennen!

    Klem klem
    Anette:)

    SvarSlett
  16. Lekkert :) Disse ordene gjør en surndals jente rørt og stolt :)

    Nydelige bilder hos deg, ELin :)
    Du er bare såå flink :)

    Klem

    SvarSlett
  17. Hei Elin
    En liten stund siden jeg har vært på nå... tiden har bare ikke strukket til desverre. Rart hvordan man savner denne verden.
    Håper alt står bra til med deg og at du nyter fridagen idag.
    klem anita s

    SvarSlett
  18. Så flotte bilder, Elin! Jeg liker så godt den sorte kommoden din. Supertøft å male med blank maling. :o)

    Her er det innevær i dag, så det betyr å bruke tiden til prosjekt musikk/tv-rommet. Å, arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!!

    Ønsker deg en deilig Kristi Himmelfartsdag!

    God klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  19. Nydelig vakkert Elin... den svarte kommoden din elkser jeg.. virkeig stilig...

    ønsker deg en fin helg og 17 mai..

    klem KERSTIN

    SvarSlett
  20. Heia..eg lurte på kor du har fått tak i den hylla/opphenget som henger oppforbi den svarte kommoden? Den var bare så flott. Og alle det flott bildene av huset deres, helt nydeligt.

    SvarSlett

Kommentarane gir næring til min kreativitet! TUSEN takk for at du lyser opp kvardagen min!