...

onsdag 3. november 2010

Settekasse frå jul i fjor, og litt tips til layout på bloggen!



Stakk hovudet inni den gamle skåpa mi i dag, og fann ei settekasse som eg hadde framme før jul, og utover vinteren i fjor. Ser at eg kjem til å skifte ut litt av det som er oppi? Men med dagens form, fekk tinga frå i fjor vere der litt til ;) Og det er moro å sjå på innlegga mine frå 2009 versus 2010.

Eg vil gje eit tips til alle som akkurat har starta å blogge :
Ikkje ver så oppteken av lay out og dupedittar, konsentrer
deg heller om å lage gode tekstar, og ta gode bilder.

Ikkje tilfeldig at dette rådet kjem i dag, eg har nemleg lest i min eigen, gamle blogg,
og huskar all tida eg brukte i starten på unødvendige ting! Det er viktig at bloggen verkar ryddig og samstemt i fargar og stil, men ein behøv ikkje å ha all verdas gadgets for å bli lest!

Eitt tips til : Bruk tid på å få headeren din fin! Det er denne som gjev førsteintrykket av bloggen din! Eg har tidlegare gitt råd om å bruke PhotoScape og Picnik som redigeringsprogram. Og det anbefalar eg enno. Gratis å laste ned på nettet.

Bilderedigering var fjernt for meg i starten. Men eg ser no, at det er denne hjelpa som gjer forskjellen på bilda mine. Og det å kunne justere lys og fargar, og setje på rammer osv.







Har frykteleg lyst å lære PhotoShop, og kanskje anledninga byr seg i løpet av vinteren? Eg gleder meg også voldsomt til grunnkurs i fotografering, som blir i desember i fotoklubben eg har meldt meg inn i! ENDELEG skal eg få kontroll på alle duppedingsar på Canonen min! :)


Ynskjer alle ein retteleg god onsdagskveld!


Elin






18 kommentarer:

  1. takk for så hyggelig kommentar inne hos meg:)
    Ønsker deg en fortsatt fin kveld:)
    Rikke

    SvarSlett
  2. Heisann,grunnkurs i fotografering?? Du må vel inn på viderekommende du vel... Flink er du iallefall. Klem fra meg

    SvarSlett
  3. kor spennende med kurs ;)

    kor har DU meldt deg inn i fotoklubb ?
    klem fra monika

    SvarSlett
  4. ..bare innom med en liten klem..så godt at du er på beina igjen Elin!!
    mange vakre bilder her..tror nok du er litt mer viderekommen enn nybegynner med fotoapparatet ;))
    klem til deg..
    Anne♥

    SvarSlett
  5. LEKRE bilder. :o) Du er kjempeflink på både fotografering og redigering. :o)

    Ha en fin kveld videre.
    Klem Jenny

    SvarSlett
  6. Åhh, jeg kommer til å måtte flytte innunder glassklokka di når du har gått på kurs...godt jeg får lov til å sitte så lenge jeg vil ;)
    Så kjedelig å være syk, jeg håper du er frisk og rask snart! Riktig god bedring!
    Nydelige bilder, og veldig artig med bakveggen av magasinutklipp! Jeg har flere permer med inspirasjonsutklipp fra flere år tilbake... kanskje jeg må finne på noe artig med dei...hmm...
    Ha en fin kveld! Og takk for fine kommentarer hos meg, jeg setter også veldig pris på det!
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  7. Så mange vakre bilder Elin! Håper du nyter kvelden:)

    Stooor klem...

    SvarSlett
  8. Yes!
    Så sant, så sant...Photoshop tror jeg gir et hav av muligheter♥

    SvarSlett
  9. Hei Elin,
    så mange nydelege bilete hos deg som vanleg. Du inspirerer! Du er kjempeflink med fotoapparatet, men det blir kanskje ein del tips å plukke opp på fotokurs likevel, det håper eg i alle fall! Alltid kjekt med ny kunnskap.

    Veldig leitt at du har blitt sjuk,men vi får trøste oss med at det er slikt som går over. Ta det med ro, og stell godt med deg sjølv.

    Klem frå Regina:)

    SvarSlett
  10. Kjempefint!

    Og du har heilt rett headeren er viktig..
    har ikkje heilt fått til min..
    Har lyst å behalde bilde på ein eller anna måte...og få teksten betre fram..
    Men får ta det etter kvart..
    Budsjettarbeid krev mykje tid, laaaaange dagar på jobb.

    God natt til deg :-)
    godt sjå du er betre..

    SvarSlett
  11. Gode tips det der, ja! Bloggen bør ikke være for rotete og overfylt, og gode tekster og fine bilder trekker absolutt opp!

    SvarSlett
  12. Hei Elin:)) Så koselig at du stikker innom meg! ..selv om jeg er litt fraværende innimellom.
    Jeg syr og jeg syr vet du..og synes ikke jeg kommer nærmere målet heller. Puhh. Neida, det er moro altså, ikke misforstå;) Men det hadde vært fint å se at den ferdige haugen begynte å bli større enn stoffhaugen:o)
    Forresten du..har du laget selv det sorte perlehjertet som henger på tavla di..den med levende lys vet du.. ?!
    du skjønner..jeg leter etter en ståltråd som er nesten litt hard å bøye, slik at formen jeg lager til ikke svikter liksom. Har prøvd så mange, men synes alt liksom "detter sammen". (prøvde meg på slike stoffhjerter som du har, men ståltråden jeg brukte var FOR bevegelig)
    Ha en kjempefin torsdag Elin, og igjen..tuusen takk for besøkene dine. Da blir jeg SÅ glad!! :)
    Gode klemmer fra Line(som nå er strømpetrøtt og skal hoppe i loppekassa)

    SvarSlett
  13. Forresten så er jeg veldig forelsket i gyngestolen min, jeg også ;)
    Du skal bare komme og gynge litt :)
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  14. Heeei!
    Så fiiin settekasse med så nydelige ting i!
    Kjenner meg igjen i det du skriver om blogginga her ja. Litt redigering på bilda har så utrolig mye å si :) Dine ser jo så proffe ut! Utrolig vakre.
    Nå nærmer det seg jul med stormskritt!! Gleder meg.
    Håper kvelden din er skjønn.
    Klem Marie :)

    SvarSlett
  15. Takk for gode tips! :)Jeg føler meg virkelig som en nybegynner enda, og blir glad for slike tips og anbefalinger! Jeg gleder meg til å kunne prøve meg fram i Picnik når en hektisk periode på jobb er over.. Har hatt lyst til å få orden på headeren, og nå vet jeg hvor jeg kanskje kan klare å få det til -takk :)

    SvarSlett
  16. Masse gode tips du kommer med..

    o9g kassen din var kjempefin..

    og du tar virkleig flotte bilder..

    klemmer 0)

    SvarSlett
  17. Nydelige bilder elin mor....
    ja jeg lærte photoshop for ti år siden....men sønnen min er en reser på det...
    Ha en vakker dag..solen skinner og det må utnyttes i dag:)
    eddaKlememr til deg

    SvarSlett
  18. Flotte tips...og nyttige:) Trodde egentlig at du var ganske så utlært på fotografering for bildene dine er jo noe for seg selv....men sikkert alltids noe å tilegne seg;)Skulle vel egentlig ha gått kurs selv men roter nå rundt på mitt eget lille nivå..gøy å ta bilder men må innrømme at "auto" står mye på.

    Koselig bidrag til NIBs utfording fra sofakroken din:)

    Ha en fortsatt fin dag:)

    SvarSlett

Kommentarane gir næring til min kreativitet! TUSEN takk for at du lyser opp kvardagen min!