...

fredag 4. mai 2012

Barn i huset mitt? Og om hopping i sofaen...




Etter å ha lest diverse blogginnlegg siste månedane, og ikkje minst fått spørsmål sjølv om -kvar er familien din? Jagar du dei bort fordi du skal ta bilder? Og ikkje minst; -åh, javel... du er interiørbloggar... då toler du vel ikkje rot, og er kjempekritisk til alle andre fordi dei ikkje har det fint nok? Merkeleg kor feil folk tek der? For eg veit ikkje korleis andre interiørbloggarar er, vi er vel mogeleg å dele inn i kategoriar slik som ein kan gjere i samfunnet ellers? Eg kjem inn under skippertakskategorien, og ligg bedageleg på den hylla som står "impulsiv" på. Det er sjelden eg blir ferdig med det eg startar på. Og eg kan ikkje skulde på ryggen min, for slik har eg alltid vore. Eg har alldeles ikkje støv på hjerna, (bortsett frå det som har havna inni hovudet mitt etter alt pussearbeid opp gjennom åra...) og eg har det rotete i etappar rundt omkring i huset. Det er sjelden at det er ryddig over alt. Sjølv om eg prøvar, vi prøvar. Når det gjeld andre, har eg INGA formeining om korleis dei bør ha det. Vi er så forskjellege, og slik bør det vere. Eg trur at trivselgrensa er VELDIG ulik frå heim til heim, og eg bruker aldri energi på å bekymre meg for andre på den måten.

Eg trives absolutt best når her er ryddig. Og til dei som eventuelt får ståpels i nakken, og vil hakke på meg; HUSK på at eg har vore kjempedårleg i ryggen min i over fire år. Det har IKKJE vore førsteprioritet å rydde og sheine huset til tider!!! Men eg føler meg gladare når vi har orden rundt omkring. Er det forbudt? Eg kan ikkje noko for det. Slik er eg.
Fru Fly skreiv om bl.a. ryddige heimar og "sofahopping" for ei tid tilbake. Då lo eg. Leste alle kommentarar, der irriterte menneske ikkje kunne forstå kva som var så gale med å sprette rundt i møblane? Vel, eg har hatt gleden av å deise ned i eit nattbord som liten, og kløyve panna. Derfor får ikkje mine ungar hoppe i sofaen. Det overlet vi til Tom Cruise. (Oprah hadde nok også råd til å kjøpe ein ny sofa etterpå?)


Og barna mine, sitt dei klemt i eit hjørne?






Neida! Dei er her!

Og ser smashing ut i interiøret, viss eg vil ha dei med! ;)
Men eg er ingen mammablogger, og kjem nok ikkje til å bli det heller.
Dei smett rundt her, sjølv om eg tek bilder. Og så klart eg tek kvardagsbilder
av dei også, medan eg er i gang. Til privat bruk.

Sidan jul har begge to deltatt i rydding på fredagar. Det er fantastisk godt å få hjelp! Storesøster tar seg av badet oppe, og lillebror ryddar loftstova. Men som han sa i går; -eg trur ikkje eg får blad med deg i morgen mamma, for eg har så lite å rydde... Vi har det faktisk kjekt når alle hjelper til, det høyres kanskje ut som pisspreik, men det er det ikkje. Eg meiner barn har godt av slike rutiner.

Kva så med ho som bloggar? Eg håper at eg ikkje framstår som høg på pæra, og dømmande.
For det er eg ikkje. Eg er berre interiørgal. Sett meg i fengsel. Det å dele interiørinteresse, og ta bilder, er jo godt meint!

Det er nok lett å få ei oppfatning av ein bloggar, på grunnlag av det ein les og ser,
men husk at du aldri får det totale innblikket. Her hos meg får du sjå bilder frå huset mitt, men ikkje heimen min... Det nære forblir mellom oss 4 som bor her.


Ha ei flott helg!


Elin


Forresten; er det fleire som har lyst å vere med i trekninga om eit gåvekort på 500kr hos kvitevareleverandøren Whiteaway? Trykk HER for å bli med! Husk navn eller nr. om du ikkje har blogg sjølv! Berre trykk på anonym når du skal poste kommentaren!



17 kommentarer:

  1. bra skrevet!! love,eva

    SvarSlett
  2. Flott innlegg, Elin! Gøy med et sånt innlegg fra deg, du som "alltid" viser fram kun interiør. Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  3. Veldig bra innlegg. :) Og det å la barna hjelpe til i huset og ha faste rutiner på det, det kommer både du og de til å ha glede og nytte av. Mine to gutter, som nå for lengst er voksne fikk begge lov å være med å gjøre ting hjemme tidlig. Faktisk smurte de matpakkene sine selv allerede på barneskolen. Du kan tror jeg fikk mye kritikk av andre mødre for akkurat det, men kriktikken stilnet etterhvert som de ble eldre. Da de andre mente at nå var det på tide at deres barn begynte å gjøre noe nytte for seg hjemme, ja da var det for sent. La dem få begynne å hjelpe til mens de er små og det ennå er lystbetont og de er stolte over hva de klarer å mestre. For en 7 åring er det å lage sin egen matpakke både spennende og utfordrende, en 15 åring ser helst at mor gjør slike kjedelige. :)

    Riktig god helg

    Klem

    SvarSlett
  4. AKKURAT slik har jeg det her i heimen óg, og AKKURAT derfor er jeg fremdeles anonym blogger... Hører kommentarene fra folk på jobben (veldig oppegående damer, altså!) om "disse bloggerne", og det å "vise frem stua si til Gud og hvermann"... Jeg tenker at de ikke har satt seg inn i det; det er ikke deres hobby, liksom? De sitter foran frustrerte fruer eller CSI istedet; er det bedre eller verre? Neppe. Det er lett å dømme, og jeg kjenner ikke at jeg gidder å forsvare denne en smule sprøe hobbyen min ;-) Og ungene? Det er vel INGEN unger i NOEN hjem i 2012 som sitter forsagt i en (pinlig ryddig) krok?!!

    Takk for anledningen til et hjertesukk om dette! Men egentlig bør vi vel møte fordommer og uvitenhet med opplysning og informasjon - slik som du gjør her! Takk for det!!

    Nyt fredagen, Elin!
    Klem :-)

    SvarSlett
  5. Kjempebra skrevet og en tanke for oss som streber etter det perfekte livet man ser i ulike blogger..

    SvarSlett
  6. Veldig bra skrevet,du setter ord på ting og det synest eg er kjempeflott,eg har mine favorittblogger som sikkert alle har og kvar gong eg ser at du kommer med et nytt innlegg så er det så kjekkt å titte innom deg,liker så godt slik du viser bilder,det du skriver:)så du er absolutt ein av mine største favoritter og inspirasjonskilde,synest din blogg utmerke seg på ein flott måte,ekta og ærlig og så estetisk flott,du har det så fint:)
    Ønske deg ei flott helg!!
    Klem

    SvarSlett
  7. FLOTT!! Er så enig! Ha en strålande helg!! Mona.

    SvarSlett
  8. beautiful!!!I love your interior! Especially the eases chairs:-) hug

    SvarSlett
  9. Så enig, så enig!!

    Må sei eg blir oppgitt når vi må gå ut å forsvare hobbyen vår..

    Klem

    SvarSlett
  10. Utruleg godt og fint innlegg, Elin! :) Er så enig med deg. Er desverre ikkje alle som evnar å tenka så langt som at det finst meir "bak" ein blogg og ein bloggar enn det som presenterast for omverda.

    god helg :)

    SvarSlett
  11. Herlig innlegg!!!
    Jeg vasser i rot - og vet ikke hvor jeg skal begynne. Uanmeldt besøk får meg nesten til å gråte. Vil bli et ordensmenneske - men har en LANG vei å gå. Trives ikke i rot - men alle husets rom er kaos.

    SvarSlett
  12. Veldig godt skreve og nydelige bilder :-)

    Stor god helg klem

    ps: om det er kaldt, så er månen fin å sjå på.. tenk at vi ser den same månen.. ;-)

    SvarSlett
  13. Jeg er 100% enig med deg og hadde også et lignende frustrasjonsinnlegg denne uka. Jeg synes folk dømmer på alt for tynt grunnlag når de baserer seg på hva de ser ut av en blogg som i tillegg er en hobby for de aller fleste. At lillegutt ikke er med på noen av bildene har jeg riktignok aldri fått noen reaksjoner på og akkurat det synes jeg er et merkelig spørsmål å stille. Jeg elsker å lese mammablogger med fine bilder av smilende og yndige barn, MEN ikke min egen. Det er et bevisst valg vi tok allerede da han kom til verden ganske enkelt for å skåne han. Det er så lett for de som virkelig ønsker å manipulere bilder av små barn til et helt annet bruk og i en helt annen kontekst enn de i utgangspunktet ble brukt til og den sjansen ønsker vi rett og slett ikke å ta. Å misforstå meg rett, jeg dømmer ikke de som har valgt det anderledes. Jeg tror denne verdenen av blogger ville blitt ganske ensformig og kanskje litt kjedeligere uten dem som velger å dele denne delen av livet også. Men den respekten bør gå begge veier i mine øyne.

    Bra innlegg Elin. Håper du får en fin helg :)

    SvarSlett
  14. Hei igjen. Jeg er en "ikkeblogger" men eeelsker å kikke innom dere som har en, ganske enkelt for å få inspirasjon og ideer, og ikke minst motivasjon til å utføre ting.Draumesidene er en favoritt med de mest fantastiske bilder av Elin. (Takk for at du så gladelig deler ut tips om ting og tang.) Regner med at alle som blogger har et liv med ups&downs som alle andre, skulle bare mangle.Syns det er flott at du skriver når været også er grått.Så syns jeg kanskje alle som klager heller burde for egen dør,absolutt ingen er perfekt.Livet er for kort til å irritere seg over ting en ikke har noe med og ikke kan gjøre noe med heller.Nyt livet og gled deg over alle gledelige bagateller,det er like mange av de.Varmeste klem fra Kari.

    SvarSlett
  15. Jeg har aldri tenkt på at du "gjemmer" vekk ungene dine, for hvis man leser bloggen din jevnlig så dukker de jo opp i ny og ne :) Jeg definerer meg heller ikke som mammablogger, men tar også med ungene på innlegg innimellom. Føler faktisk at de utleveres mindre gjennom (smakfulle) bilder enn hvis jeg forteller mye om hverdagen deres. Det er en bevisst avveining jeg har tatt. Ellers undres jeg stadig over at folk irriterer seg over interiørblogging. Ingen av oss bloggere - eller andre, er "perfekte" bak fasaden. De som tror det, er enten ufattelig naive og/eller sliter med egen selvfølelse... Klemmer :)

    SvarSlett
  16. Hei
    Jeg likte det du sa,- du viser frem huset men ikke hjemmet. Det er noen #kroker"man vi ha for seg selv.
    Fin fin blogg...!
    J

    SvarSlett
  17. Elsker svaret ditt Elin :)
    Hus er en ting, men heimen noke heilt anna!!
    Fortsett d gode arbeid me å vise oss interiør fra ditt flotte hus som du deler me dine 3 kjære <3

    SvarSlett

Kommentarane gir næring til min kreativitet! TUSEN takk for at du lyser opp kvardagen min!