...

onsdag 6. mars 2013

Lyst å starte eit nytt og bedre liv?

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
Dagens lunsj, litt ekstra dandert...
 
 
Gjer det då vel?
Det handlar om bruk av intelligens og viljestyrke trur eg?
Det å FORSTÅ at ein får det bedre, viss ein når måla sine? At kroppen spelar meir på lag, viss ein et sunt? Har fått mailar og helsingar etter innlegget om at eg har lagt om kosthaldet. Eg kjem ikkje til å bruke bloggen til å fortelje om dette. Det er ikkje enkle valg eg har tatt, det finns ingen snarvegar. Det å passe på kva ein et, og kutte ut sukker og kveitemjøl har vore til tider nedbrytande psykisk. Men ein må bite tennene saman, og feste blikket langt opp og fram. Eg har trena annankvar dag sidan desember. Gått 7 km i roleg tempo. Kjenner at eg er i ferd med å kome vidare i desse dagar, klarar å auke farta. I tillegg er eg i gang med eige styrkeopplegg med trenar på helsestudio. Eg kan desverre ikkje kome med så mange nye, gode råd, dei er nok brukte opp frå før?
 
 
Det handlar om deg!
Kva du vil!
Er du lei deg fordi helsa skrantar?
Er du tom for energi?
Har du lyst å kome i bedre form?
Få på deg buksa som passa for ti år sidan?
 
I dag kan du bestemme deg!
Det er nok å ta på sko og gå ut på tur i ti minutt...
Det var slik eg starta i alle fall!
(ikkje alle kan dette, men dei aller fleste)
Og det er herleg å få hjelp av
profesjonelle!
 
 
DU KAN OGSÅ KLARE DET!
 
 
 
Elin
 
 
 




20 kommentarer:

  1. Sant !!
    og du er jo et bevis på at det nytter :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg håper folk forstår at dette er hardt arbeid? Ein kjem ingen vei i livet uten egeninnsats!

      Klem,
      Elin :)

      Slett
  2. Hei,
    Så sant dette du skriver her, men jommen ikke let bestandig,
    Du inspirerer mange, deriblant meg.
    Ønsker deg en fin kveld,å lykke til videre,
    Klem fra sylvia

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høyre at du finn inpirasjon Sylvia!
      Og så er det dette med å sette seg overkomelege mål.
      Kanskje det viktigaste?

      God klem,
      elin :)

      Slett
  3. Med andre ord, det hele handler om å ha en (sterk) VILJE! Har man det, så kan man klare ALT!! =)

    Å ha en sterk vilje handler også om å være i stand til å PRIORITERE – man kan ikke få ALT på én gang…

    Jeg gjenkjenner meg i tankene dine, ikke i sammenheng med slanking og kosthold, men i livet generelt… Blir noen ganger (eh… ofte?) så oppgitt over folk som forventer at livet skal være en dans på roser – de forventer å FÅ, FÅ og FÅ! Jo mer, jo bedre… Så tror de at de blir lykkelige! Hvis disse menneskene kunne lære å PRIORITERE hvilke aspekter av livet som VIRKELIG er viktig for dem og også FOKUSERE på hva som er viktig akkurat NÅ, tror jeg helt sikkert de vil føle en større balanse/lykke i livet.

    Åh, det var godt å få ut litt frustrasjon… =)
    Setter virkelig pris på blogginnlegg med en dypere mening! =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ein kan ha vilje, men bruke han på feil måte... Det er der intelligensen må overvinne alle lystene ;) Eg streva veldig med å leggje frå meg smertene og fokuset på dei før jul, trudde at eg ikkje kunne klare å bli bedre. Har hatt vondt i så mange år, at eg berre gav opp. Kan nesten ikkje forstå korleis eg kom over kneiken? Midt i mørketida? Men det går, uten tvil. Eg har eit enormt overskot av glede og energi når eg er frisk. Og så er eg veldig flink til å bli glad av lite. Dette har nok berga meg? Akkurat no kunne eg solgt smil og energi på boks ;) NYT dagane som er uten smerter! Dei er der enno, må innrømme det, men eg prøver å skifte fokuset over på andre ting.

      Kunne nok ha skrevet bok om emnet Yvonne, men vil ikkje bruke interiørbloggen til dette.

      Ynskjer deg ei flott veke!

      klem,
      elin :)

      Slett
  4. Så bra!
    Vi la om kosten for fire år siden av forskjellige årsaker. Min helse bl.annet. Jeg slet med dårlig immunforsvar, smerter og utmattelse. Sakte, men sikkert ble formen min bedre. jeg er overbevist om at kosthold har innvirkning på helsen. Og spesiellt det du nevner her, sukker og hvetemel, eller raske karbohydrater, tror jeg er hovedsynderen!!
    Ja, hva skal man si. Det er ikke lett å følge en streng diett hvor man kutter ut dette over lang tid. Og nei, det blir ikke av seg selv. Det det handler om, tror jeg, er å spise det man kjenner gjør godt for helsen. Vi har ikke greid å holde dette så "strengt" som vi gjorde i begynnelsen. Men vi prøver å leve etter det vi lærte av denne omleggingen, den gangen. Det som er litt artig å se, er jo at så mange har begynnt å se dette, og har oppdaget dette med sukker og hvetemel. Vi er jo egentlig ikke skapt for å fordøye det moderne, raffinerte hv.melet.... fordøyelsessystemet vårt har ikke forandret seg på mange tusen år.. mens kostholdet!!!! ...
    Det med intelligens... vet ikke helt jeg, den var kanksje litt drøy. Da er det utrolig mange uintelligente mennesker her i verden;-)
    Men det er klart, det er jo hva en har i seg selv og stå-på-evnen som gjør at noen greier dette, og andre ikke en gang har reflektert over det. Så ja, det kan vel sies at det har med intelligensen å gjøre:-)
    Så bra at du har positive virkninger av dette. Og det krever sin kvinne, for å si det slik.. Har du resten av familien med deg?? Skjønner godt at du ikke vil dele så mye om dette på en interiørblogg. men kan du ikke starte en egen kostholds-blogg?? kanskje du får flere med deg, og kanksje flere får lyst til å prøve kosthold som medisin, eller kur for diverse plager?? Og kanksje flere blir motivert??

    Som du skjønner, blir jeg litt engasjert over dette temaaet, og jeg var kanskje i overkant ærlig nå. Men jeg lar det stå til!
    Stå på videre !! Og det å kutte ut sukker, er ikke et offer. Det finnes utrolig mye godt en kan kose seg med som ikke innebærer å trappe "haue" fullt av sukker og hvetemel!!
    Lykke til og spent på om jeg får svar på min kommentar:-)
    Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for lang kommentar Kristin! Eg veit det kan vere provoserande med denne uttalelsen om intelligens... Satt heilt på spissen... Eg snakkar for meg sjølv. Eg måtte tvinge meg sjølv til å vere smart. Ikkje vere deprimert eller synes synd i meg sjølv. Eg måtte bruke intelligensen min til å overbevise meg sjølv om at eg kunne oppnå noko bedre. For MIN del! Eg hadde høyrt om dei negative verknadane av sukker og kveitemjøl i årevis, men fann alltid unnskyldningar til å la vere å kutte det ut. Familien et framleis det dei gjorde før, men eg ser at konsumet av sunne matvarer stadig går opp. Eg har også konstante betennelsar i muskulaturen, noko eg har vore plaga med sidan eg var tenåring. Det tok tre veker frå eg starta, til hevelsen i korsryggen gjekk tilbake. Sidan har eg vore bra. Eg har smerter etter trening, men ikkje slik som i fjor. Tvinger meg sjølv til å tenkje positivt. Kjenner at det går enklare for kvar dag. Triste tankemønster er livsfarleg. Dei må også brytast. Energien er på vei tilbake, noko eg er kjempeglad for! Nokon ny blogg blir det ikkje med det første. Har så mange andre ting på gang i livet mitt, at eg ikkje har tid ;) Treninga tek veldig mange timar i løpet av ei veke. Fokuset må vere å fortsetje å vere glad for alle små framskritt. Eg kosar meg med "normal mat" i helgane, men i små mengder. Trur det er viktig å ikkje vere for streng, dersom ein skal klare å fortsetje slik livet ut.

      Lykke til vidare til deg og dine Kristin,
      klem frå elin :)

      Slett
  5. Jeg er så enig med deg Elin! Vilje og intelligens! Jeg bestemte meg for å få slutt på smertestillende og sykemeldinger. Stumpet røyken for 4 år siden, kom i gang med trening hjemme og ute i naturen samtidig som jeg endret kostholdet fra rimelig sunt til smart:)

    Nå er jeg så godt som smertefri(leddgikt), har masse energi og trenger nesten ingen medisiner! Riktig livsstil kan virkelig endre kroppen totalt!

    Nydelig lys i bildene dine i dag, og så lurer jeg på hvor jeg kan finne de fine skålene?

    Fin uke til deg!

    Klem Therese

    SvarSlett
    Svar
    1. HURRA Therese! Blir inspirert av det du skriv!
      Ein må vere smart for å oppnå framskritt i livet!
      Og alle kan vere smarte! Ein må ta valg!

      Skålene er kjøpte hos Herlighet i fjor,
      veit ikkje kva merke dei er?

      God klem,
      elin :)

      Slett
  6. Japp, med ljuset och bra mat får man ett nytt bättre liv ;) Stämmer bra :)

    kram/Olg@

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja takk, sunn mat og LYS! Det er snart vår!

      klem,
      elin :)

      Slett
  7. Ja, det er jeg helt enig med deg i. Og når du forklarer det slik, er det jo helt logisk. Og det var vel egentlig det jeg håpte og trodde du mente :-)
    Men tenk på hvor fort du ble bedre, tre uker... !! det er jo helt fantastisk!! Det sier jo mye om hvor "skadelig" kosthold kan være for noen. Og tenk på alle de som plages i årevis og aldri finner ut av det. legene skulle kanskje hatt bedre kunnskap om kosthold?!
    Triste, negative tanker er farlige ja. Men en naturlig følge av plager og smerter gjennom mange år. Du er ikke alene om å kjempe om det!! Blogging og interiørinteresse hjalp meg å holde hodet over vannet i noen år. Nå kjenner jeg at jeg er gått litt lei av interiørfokuset...:-)Trenger noe nytt og inspirerende nå!! (interiør altså) Og så er det jo slik da at en er jo ikke alene her i verden. Hvordan familien ellers har det virker også inn. Så jeg ble nødt til å starte på medisiner for å takle hverdagen...Noen påstår at kosholdet kan virke på depressjoner. Det virket ikke for meg, men ikke sikkert jeg prøvde hard nok;-)
    Når det gjelder å bryte gammlet mønster, har du prøvd psykomotorisk fysioterapi?
    Viktig å ikke være for streng ja. For meg ble det litt for mye. Mye arbeid å endre totalt kostvaner. Både det å lage maten, kjøpe den inn, og planlegge... og ikke minst å få alle til å spise det;-) Når du i tillegg ikke er frisk, kan det rett og slett bli for slitsomt.
    Det høres ut som du ahr funnet din måte å gjøre dette på!! Lykket il videre:-D

    Kristin

    SvarSlett
  8. Du er fin du Elin! God som gull!
    J

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, veit ikkje om eg er gull? Men eg er i alle fall gladaste jenta eg veit om?

      klem,
      e :)

      Slett
  9. For eit herleg innlegg! Ein blomst
    til deg
    frå meg.
    Mvh Johanne

    SvarSlett
  10. Svaret er JA på spørsmålet ditt!
    Og sjølvsagt ligg det "melom øyrene" det med å ta fatt.

    Glad på dine vegne!!

    Stor klem :-)

    SvarSlett
  11. If you wish fоr to grow youг famіliarity simply keеp νіsiting
    this web site and be updated with the latest news ρosted
    here.

    Ηеre is mу site Arjun Kanuri

    SvarSlett
  12. Gгeat itemѕ frοm yоu, man.
    I've understand your stuff previous to and you are simply extremely wonderful. I actually like what you have obtained here, certainly like what you are stating and the way in which during which you say it. You're making it
    еnjoуable and yоu сontіnue to сaгe for to κeep it
    sensiblе. I cаn not wait to lеaгn far
    morе fгom you. Thiѕ iѕ
    really а tremendous wеb site.



    Heгe іs my blog post; Arjun Kanuri

    SvarSlett

Kommentarane gir næring til min kreativitet! TUSEN takk for at du lyser opp kvardagen min!