...

onsdag 13. oktober 2010

Oliventrepanikk!



Ja, det må vere eit rykande ferskt ord, som burde vere med i fredagens Nytt på Nytt? For kva gjer eg med dei fire olivendarlingane mine, som eg til no har latt vere å ta livet av? Veit at dei helst skal lagrast kaldt, men må dei ha mykje lys? Og er der nokon der ute som har klart å la dei overvintre i romtemperatur? Dei vil ha massevis av vatn. Dei største gjerne ein liter i veka. Men dei spirer nye skot for tida, og ser så forhåpningsfulle ut? Har du råd, så mottek eg GJERNE dei med takk!



Og så ei lita opplysning, sidan vi er i det hjørnet på onsdag formiddag. Gry, som har laga kjolane i innlegga under, har fått fleire forespørslar om å lage "Madicken-klede" siste dagane. Denne utfordringa tek ho på strak arm, og var i går i ferd med å finne inspirasjon i Astrid Lindgren sitt rike. Vesle Alva stiller nok opp igjen som modell, dersom eg kjøper nye Hello Kitty drops ;)  Fortsettelse følgjer!


Have a LOVELY day folkens!

Klem
Elin


12 kommentarer:

  1. MÅ skaffe meg oliventre snart.. dei er så fine.
    Du må få Gry til å lage seg ein blogg!!

    Ha ein fin dag, vennen.

    Klem

    SvarSlett
  2. Vi er dessverre ikke så flinke med sånn.. Men, de ser jo veldig fine ut da:)

    Klem:)

    SvarSlett
  3. Kan desverre ikke hjelpe...Har lenge hatt lyst på oliventre, men våger ikke;), i fare for å drepe det den første uken;). Men du kan jo google det og se hva som kommer!

    Ha en flotters onsdag!
    Klemmer!

    SvarSlett
  4. Hei på deg Elin!
    Sitter med akkurat samme spørsmål selv! Kjøpte mitt i for, og det fikk jeg liv i igjen på vårparten (tørket ut og mistet alle bladene), etter å ha hatt det stående lyst og litt kjølig. Nå i høst har jeg så langt la det stå i stuen, og lurer fælt på om det kan overvintre der - men, er skeptisk...!! Mitt har også masse nye skudd nå, så det ser i øyeblikket lovene ut... ;o)

    Ha en fifnin dag Elin vennen!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  5. Hei Elin. Jeg fikk jo oliventre av sorten (Europea) til min bursdag. Det skal visst være den mest hardføre sorten av dem (..og det trenger jeg). En venninne av min svigermor har et likedan, og hun oppbevarer sitt i sin kjellerstue over vinteren. Det betyr da kaldt..men ikke frost!! (viktig, viktig), og mer eller mindre dunkel belysning. Ikke direkte sollys, men gjerne i en litt mørk krok i kjelleren. Dette fordi treet skal få hvile visstnok over vinteren.

    Håper det hjelper deg;) jeg skal ta inn mitt nå, for det er meldt frost fra torsdag/fredag her på østlandet. Mitt skal i år stå i kjelleren hvor det er en jevn og kjølig temp., og lite lys.
    Nå må jeg kaste meg i treningsklær..fysio venter..og han er ikke nådig når jeg trener!!
    Ha en GOD dag min venn.
    Klemmer fra Line

    SvarSlett
  6. No kommenterer eg på eige innlegg ;) Dama eg kjøpte det eine med, påstod at så lenge det ikkje stod i trekk, kunne det overvintre ute i 20 minus i drivhus? Er VELDIG skeptisk til denne uttalelsen!? Takk for tips så langt!

    Klem E :)

    SvarSlett
  7. ..skal følge med på gode råd som du får her Elin :)
    har hatt mine i flere år nå..men de overvintrer i garasjen i +12 grader :)
    kos deg og nyt dagen Elin..
    klem Anne♥

    SvarSlett
  8. Jeg tok livet av mitt store oliventre i fjor. Det sto ute helt til frosten kom og det så helt fint ut. Da flyttet jeg det inn , men det skulle jeg antagelig ikke ha gjort , for etter en stund begynte det å skrante og mistet tilslutt alle bladene......tror heller ikke det hadde greidd seg ute i den kalde vinteren vi hadde i fjor. Kanskje det hadde vært bedre å sette det nedi den gamle frostfrie kjelleren der resten av overvintringsplantene mine står ?
    Vel, vel ...var ikke så mye til hjelp dette da,
    men lykke til med dine !

    SvarSlett
  9. Hmm -20? Jeg tenker middelhavsområder. Tror at om du setter dem på et kjølig rom, litt fuktig og litt lys så berger de. Om de mister bladene så kommer det nye skudd til våren. Trist hvis de dør ja.
    Lykke til.
    Klem
    Randi

    SvarSlett
  10. Hmm, ang oliventreet, så veit eg ikkje.. eg har også eit ståande, og det treng mykje vatn. Treet er stort og kjem også med nye skudd heile tida.. Men mitt tre står altså inne, i ca 18-20 grader, og får ikkje for mykje lys no om dagen.. Eg trur ikkje eg kjem til å flytte noko særlig på treet, siden det er vandt å stå der det står, for eg er då redd for at forandringa fører til at treet dør.. Venter spent på fleire svar på innlegget ditt :)

    Takk for koslig helsing inne hos meg. Formen har vert svært laber i over ein mnd no, men håper på å vere på vei oppover igjen :) Trenger det.. :) Håper du har det fint, Elin :) Sender deg ein god varm klem!!

    SvarSlett
  11. Hei vennen...takker fra min datter her for din koselig gratulasjonshilsen i går;o)
    Ang.tips ja...for min del står mine oliventrær inne så lenge ikke vi har begynt å fyre for fullt, så flyttes de videre inn på soverommet vårt. Ser ut som de trives i litt kjøligere temperatur også må man ikke glemme å vanne de godt en gang i uken gjennom hele vinteren. Lykke til;o)

    SvarSlett
  12. hehehehehe :D
    ville bare si takk for latteren , å for en nydelig blogg du har !! hit kommer jeg innom ofte <3
    ha ei flott uke !

    SvarSlett

Kommentarane gir næring til min kreativitet! TUSEN takk for at du lyser opp kvardagen min!